پرداخت الکترونیک سپهر

تجربه‌ای موفق از برگزاری بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور (سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب) پس از کرونا

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب از ۲۱ اردیبهشت با حمایت بانک صادرات ایران و ارائه بسترهای زیرساخت فنی، سرویس‌ها و خدمات پرداخت و پشتیبانی شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در حال برگزاری است. پرداخت الکترونیک سپهر در این دوره از نمایشگاه کلیه زیرساخت‌های فنی و پایانه‌های فروشگاهی غرفه‌داران را تأمین و نصب‌کرده و درگاه‌های فروش اینترنتی بخش مجازی را ارائه داده است. پرداخت الکترونیک سپهر به‌منظور ارائه خدمات ممتاز پرداخت الکترونیک و اطمینان از کیفیت خدماتش، ۲۰۰ پشتیبان را در محل نمایشگاه مستقر کرده است.

خلج معاون مالی اداری خانه کتاب و ادبیات ایران به‌عنوان یکی از متولیان برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیان کرد: «امسال اولین سالی است که بعد از شیوع کرونا، نمایشگاه بین‌المللی کتاب به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. بانک صادرات ایران که از بانک‌های عامل نمایشگاه کتاب از دوره‌های قبل بوده، حامی مؤثر نمایشگاه کتاب سال جاری هم هست و در نمایشگاه‌های بین‌المللی و استانی وزارت ارشاد مشارکت‌های فرهنگی مؤثری انجام داده است. این بانک به همراه شرکت پرداخت الکترونیکش، کمک کردند تا نمایشگاه کتاب به‌صورت حضوری برگزار شود.»

او با اشاره به الزامات مربوط به دستگاه‌های کارت‌خوان بیان کرد: «امسال استفاده از دستگاه‌های پوز با سال‌های گذشته بسیار متفاوت بود؛ دستگاه‌های پوز باید حتماً کد مالیاتی داشتند و در سامانه‌های مختلفی از قبیل شاهکار استعلام می‌شدند. با همکاری پرداخت الکترونیک سپهر و بانک صادرات ایران و خانه کتاب تمام ناشران توانستند دستگاه پوز دریافت کنند. در بخش نمایشگاه آنلاین هم تاکنون با هیچ مشکلی از سمت سامانه‌های بانکی و استعلامی مواجه نشده‌ایم.»

خلج در خصوص حجم و مبلغ تراکنش‌ها تصریح کرد: «از اولین روز نمایشگاه تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت، ۳۲۰ هزار تراکنش با دستگاه‌های پوز انجام‌گرفته و بیش از ۱۰ میلیارد تومان ازطریق درگاه‌های پرداخت الکترونیک سپهر در بخش مجازی کتاب فروخته شده است.»

به گفته افضلی مدیر پروژه فنی نمایشگاه کتاب در بانک صادرات ایران، این بانک با تهیه زیرساخت‌های ارتباطی لازم، دستگاه‌های خودپرداز را برای رفع نیازهای مردم در سراسر نمایشگاه نصب‌کرده است. او ادامه داد: «بانک صادرات ۹ دستگاه خودپرداز سالنی در نمایشگاه نصب‌کرده که پنج عدد از این خودپردازها در شبستان و چهار عدد از آنها در بخش‌های ناشران کودک، کمک‌آموزشی، دانشگاهی و لاتین قرار دارند. علاوه بر این نه خودپرداز، بانک صادرات دو دستگاه کامیونت که هر یک حامل دو دستگاه خودپرداز سیار است را در محوطه باز نمایشگاه مستقر کرده که یکی از آنها در شرق شبستان و دیگری در شمال درب شماره یک شهید بهشتی واقع شده‌ است.»

او با اشاره به بن‌های خرید کتاب گفت: «امسال برای تسهیل خرید و رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، نمایشگاه به دو شکل حضوری و آنلاین در حال برگزاری است. بن‌های تخفیف مخصوص بخش آنلاین هستند هر فرد مشمول یارانه صرفا یک‌بار می‌تواند از آنها استفاده کند.»

او با بیان اینکه اسپانسر مالی یارانه نمایشگاه بانک صادرات است توضیح داد: «پشتیبان مالی نمایشگاه کتاب که با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود بانک صادرات است. به دانشجویان متقاضی خرید کتاب، یارانه با مبلغ ۱۵۰ هزار تومان تعلق می‌گیرد. دانشجویان اگر مبلغ ۲۰۰ هزار تومان کتاب بخرند، یارانه‌ای ۱۵۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند، یعنی برای خرید یک سبد ۳۵۰ هزارتومانی، ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند. یارانه دیگری برای طلاب و اساتید دانشگاه به‌ازای ۳۰۰ هزار تومان خرید در نظر گرفته شده؛ این بن ۵۰ درصدی است و قیمت یک سبد خرید ۶۰۰ هزارتومانی را به ۳۰۰ هزار تومان می‌رساند.»

حضور بیش از ۲۰۰ پشتیبان فنی در نمایشگاه کتاب

یاشار نجف‌زاده مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سپهر که به‌تازگی تجربه موفقی را در برگزاری نمایشگاه قرآن پشت سر گذاشته دراین‌خصوص بیان کرد: «در تلاش هستیم که با تکرار تجربه گذشته این بار در ابعادی بسیار بزرگ‌تر و وسیع‌تر در برگزاری هر چه‌بهتر بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور در راستای اعتلای هر بیشتر نام و نشان بانک صادرات ایران به‌عنوان حامی مالی بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی کشور باهمت بلند و همیاری همکاران پرتلاش این شرکت بهره لازم را ببریم.»

محمدکاظم کاظمی راد معاون توسعه بازار شرکت پرداخت الکترونیک سپهر نیز با بیان اینکه بعد از اتمام نمایشگاه قرآن، برای حضور در نمایشگاه کتاب یک هفته فرصت داشتیم صحبت‌هایش را آغاز کرد: «خانه کتاب نماینده وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، متولی برگزاری نمایشگاه کتاب است. خانه کتاب دیتاهای اولیه ناشران را به ما ارائه داد تا ما برای ناشران تعریف ترمینال و پذیرندگی داشته باشیم.»

او در خصوص اقدامات پرداخت الکترونیک سپهر گفت: «ابتدا اطلاعات ناشران را تولید و پایش کردیم؛ در جریان پایش اطلاعات تنها ۲۰۰ ناشر از سمت شاپرک موفق به دریافت ترمینال و تعریف پذیرندگی شدند و بخش زیادی از پذیرندگان به دلیل الزامات و محدودیت‌های اخیر شبکه پرداخت الکترونیک کشور از قبیل کد رهگیری مالیاتی، شاهکار، سیام و سیاح و … خطا گرفتند و موفق به دریافت کد نشدند. در اقدامی بسیار سریع تیمی ۴۰ نفره متشکل از اعضای خانه کتاب و پرداخت الکترونیک سپهر تشکیل دادیم. این تیم حتی در ایام تعطیل هم در محل خانه کتاب حاضر می‌شد و  با ناشران تماس گرفته و اطلاعات آنان را پالایش و به‌روزرسانی می‌کردند.»

او ادامه داد: «این تیم در نهایت تمام دیتاها را پالایش کرد و اطلاعات همه ناشران را به دست آورد.» به گفته او، علی‌رغم وجود تمام محدودیت‌ها و ملاحظات مذکور، همه ناشران در روز ابتدایی نمایشگاه پایانه فروش داشتند. به گفته او، تاکنون ۱۸۰۰ پایانه فروشگاهی در نمایشگاه نصب شده است.»

کاظمی راد ادامه داد: «پرداخت الکترونیک سپهر بعد از دریافت برق، کابل‌کشی و تأمین اینترنت غرفه‌ها را شروع کرد. به همراه زیرساخت‌ها باید مودم هم برای تسریع تراکنش‌ها تأمین می‌کردیم. بازدیدهای میدانی از ناشران نشان می‌دهد که آنها از کیفیت، عملکرد و سرعت پایانه‌های فروشگاهی رضایت خاطر دارند.»

او با اشاره به اهمیت کنترل کیفیت تاکید کرد: «پرداخت الکترونیک سپهر کنترل کیفیت را به سه‌لایه تقسیم کرده؛ در لایه اول تیم عملیاتی شرکت است که سرویس‌ها را نصب، عملیاتی و پشتیبانی می‌کند، اعضای این تیم در بخش‌های ناشران عمومی، دانشگاهی، کودک و نوجوان و کمک‌آموزشی مستقر شده‌اند. در لایه بعدی، تیم کنترل کیفت یا همان ناظران وجود دارند؛ ناظران در بازه‌های نیم ساعته به غرفه‌ها سر می‌زنند تا از بالا بودن کیفیت خدمات پایانه‌ها مطمئن شوند، درصورتی‌که غرفه‌ها با خرابی و.. مواجه باشند، تیم ناظران همان لحظه گزارش خرابی را اعلام می‌کند. لایه سوم هم لایه‌ای نظارتی در سطوح بالاتر است. این تیم با مطالعه وضعیت تراکنشی و رفتار تراکنشی ناشران بر اساس الگوریتمی مشخص در طول روز به غرفه‌ها سر می‌زنند. مطمئن هستیم مشکلات ناشران در کمتر از دو دقیقه برطرف خواهد شد.»

به گفته او، پرداخت الکترونیک سپهر برای ارائه خدمات پشتیبانی، نصب، و.. یک تیم فنی و پشتیبانی ۲۰۰ نفره را در نمایشگاه مستقر کرده است. در روزهای شلوغ و خلوت نمایشگاه اعضای این تیم با تلورانس مشخصی قابل تغییر است.

او در خصوص بن کارت‌ها توضیح داد: «بانک صادرات به‌عنوان حامی مالی نمایشگاه بن کارت‌هایی را تهیه و در اختیار وزارت ارشاد و نهادهای مربوطه قرار داده است. افراد به‌واسطه این بن کارت‌ها می‌توانند از بخش مجازی فروشگاه‌ خرید کنند. ناگفته نماند که تمام درگاه‌های پرداخت الکترونیک بخش مجازی فروشگاه هم توسط پرداخت الکترونیک سپهر ارائه شده است.»

کاظمی‌ راد در پایان صحبت‌هایش درباره حضور اپلیکیشن پاس در نمایشگاه کتاب توضیح داد: «پرداخت الکترونیک سپهر در این نمایشگاه محصولات خود را ارائه کرده است. یکی از این محصولات اپلیکیشن پاس است که لینک دانلود آن به شکل بارکد دوبعدی (QR Code)  در محل‌های مختلفی از نمایشگاه نصب شده است. بازدیدکنندگان هم‌زمان با نصب اپلیکیشن جوایزی دریافت می‌کنند و در پایان نمایشگاه هم به‌قیدقرعه جوایزی به کاربران اهدا خواهد شد. در اپلیکیشن پاس علاوه بر کلیه خدمات متنوع و کاربردی پرداخت منویی به نام نمایشگاه کتاب اضافه شده که کاربران در این منو می‌توانند، ناشران و موضوعات آنها، آدرس و شماره غرفه را جست‌وجو کرده و به‌راحتی به غرفه موردنظر دسترسی داشته باشند.»

 

منبع: سایت راه پرداخت

اسکرول به بالا